środa, 13 lutego 2013

Szarlotka na białym winie

Pyszna i bardzo elegancka szarlotka na białym winie. Do jabłek dodajemy 3/4 butelki białego wytrawnego wina, przez co ciasto zyskuje niezwykły smak i bursztynowy kolor.

Smak tych jabłek najbardziej kojarzy mi się z musującym cydrem. Żeby dopełnić idealny smak - na wierzchu ciasto pokrywa pyszna pierzynka z bitej śmietany.

Znajoma, od której dostałam przepis, polecała mi zrobienie szarlotki ze świeżej szarej renety. Chciałam jednak wykorzystać domowej roboty jabłka, które grzecznie czekają na wykorzystanie w słoikach w piwnicy, użyłam więc przetworzonych jabłek.

Ciasta nie można jeść od razu - jabłka wypłyną. Musi odstać minimum kilkanaście godzin w lodówce!



Składniki na okrągłą blachę 26 cm

Kruche ciasto

  • 125 g margaryny Kasia
  • 125 g cukru
  • 250 g mąki
  • 1 jajo
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 cukier waniliowy
Jabłka
  • 1 l jabłek smażonych
  • 2 budynie waniliowe bez cukru
  • 3/4 butelki białego wina (ja użyłam zwykłego stołowego chardonnay)
  • 200 g cukru
Na wierzch 
  • 200 ml śmietanki kremówki
  • 3 łyżki cukru pudru
Przygotowanie

Wszystkie składniki na ciasto zagniatamy dokładnie, formujemy kulę i przekładamy na pół godziny do lodówki. Wyciągamy, wałkujemy na duży płat ciasta o grubości ok. 3-4 mm i wykładamy nim przygotowaną okrągłą formę (spód wyłożony papierem do pieczenia). Brzegi równo przycinamy, żeby ciasto zachowało ładny kształt.

Odlewamy pół szklanki wina i dokładnie mieszamy z budyniami. Resztę wina zagotowujemy i na wrzątek wlewamy wino z budyniem, czekamy aż się zetnie na masę budyniową (staramy się nie zagotowywać masy). 
Jabłka doprowadzamy do wrzenia, dodajemy cukier i mieszamy. Odstawiamy z ognia i łączymy z masą budyniową.
Przygotowaną masę przelewamy na surowe ciasto.

Pieczemy 1 godzinę w temp. 180 stopni C (środkowa blacha, termoobieg).

Po upieczeniu wyciągamy z formy, wykładamy na metalową kratkę.

Przez kilkanaście godzin trzymamy w lodówce. Tuż przed podaniem ubijamy kremówkę, wykładamy na ciasto.
Jeżeli do śmietany dodamy śmietan-fix, ciasto może stać w lodówce nawet 3 dni.

2 komentarze: